Forma zajęć: ćwiczenia w podgrupach prowadzonych przez dwóch profilaktyków
Celem zajęć jest: zaprezentowanie danego tematu w postaci warsztatu skierowanego do uczniów klas podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Tematyka obejmuje zagadnienia:
Integracji grupy,
Profilaktyki zachowań przemocowych (przeciwdziałania agresji wśród dzieci i młodzieży),
Współczesnych sposobów zachowania się młodych ludzi w różnych sferach życia, a odporności na stres,
Profilaktyki uzależnień,
Oddziaływania współczesnych mediów – miejsca młodych w świecie Internetu,
Podejmowania zachowań ryzykownych w aspekcie HIV/AIDS,
Psychomanipulacji wśród dzieci i młodzieży,
Asertywności.
Łatwość i efektywność zdobycia wiedzy na powyższe tematy zakłada wprowadzenie stałego schematu warsztatu, tj. etapu wstępnego, realizację konkretnych treści przewidzianych na dane spotkanie oraz etap końcowy. Pomocne będą również wykorzystywane rozmaite techniki i metody pracy z grupą, do których zaliczono: wykład, pogadankę, dyskusję, burzę mózgów, ćwiczenia w małych podgrupach, rysunek i wytwory plastyczne, zabawy integracyjne i edukacyjne, scenki.
Całość warsztatów jest oparta o konkretne założenia i zasady, mające na celu łatwiejsze zapoznanie się z oczekiwaniami młodych, m.in.
Zasada zaktywizowania wszystkich uczestników
Zasada poszukiwania innowacyjnych alternatyw
Zasada akceptacji
Zasada anonimowości
Zasada otwartości
Zasada atrakcyjności
Zasada bezpieczeństwa i higieny pracy
Środki i materiały do realizacji warsztatu to przede wszystkim:
- Tablice, Flipcharty
- Markery, kredki
- Arkusze papieru